De maatregelen in ons land nemen steeds toe en daar moeten wij met zijn allen bij helpen

Wat te doen als

U geen klachten heeft passende bij een luchtweginfectie?

Voor mensen zonder klachten passende bij een luchtweginfectie gaat het leven in principe gewoon verder. U dient wel enkele hygienische maatregelen toe te passen zodat u zeker niet kan besmet worden of anderen kan besmetten indien u drager bent. De overige maatregelen zijn deze die de overheid of uw werkgever naar u communiceert.

U wel klachten heeft passende bij een luchtweginfectie? (Hoesten of niezen met slijmen, een ziek gevoel, koorts of koortsig?)

1. Kom niet langs in de praktijk. BEL ONS!

(Voor dringende vragen zijn wij uiteraard ook op andere uren te bereiken.)

2. U zal een dokter aan de lijn krijgen of hij zal u terugbellen (gelieve zolang alvast in isolatie te blijven). Samen bespreek je de aanpak. De dokter doet een evaluatie telefonisch en beoordeelt de ernst aan de hand van uw gesprek en uw dossier met uw voorgeschiedenis. Bij twijfel over de ernst of diagnose zal er een bezoek aan huis gepland worden.

Als u thuis bent geschreven in isolatie:

– U wordt geacht thuis te blijven gedurende minstens 7 dagen (te tellen vanaf het begin van de symptomen)

– Wanneer u moeder of vader bent van een kind jonger dan twaalf jaar dan blijft dit kind samen met u thuis in isolatie, ook als het geen symptomen heeft.

– Uw asymptomatische medebewoners, partner, en kinderen ouder dan twaalf jaar, mogen gewoon verder naar school en het werk, voor hen verandert er niets.

– Indien u zieker wordt gelieve dan opnieuw telefonisch contact op te nemen voor een nieuwe evaluatie. Zo nodig komen we aan huis om de ernst te evalueren. Indien u denkt dat een huisbezoek noodzakelijk is, gelieve te bellen om 8 uur.

– Het afhalen van het ‘afwezigheidsattest’ mag door een niet zieke partner of familielid naar uw keuze gebeuren. Ofwel na het verloop van uw isolatieperiode of per mail.

– Indien u na zeven dagen isolatie nog steeds klachten hebt, gelieve dan opnieuw te bellen en in tussentijd in isolatie te blijven.